Arvioinnista ja oppimisen laadusta

Intensiivisen keskustelu- työskentelyjakson lopuksi alkaa tippua arvioita kokonaisuudesta tai oikeammin tässä vaiheessa arviota omasta kokemuksesta. Opettajana tärkeä ohje tässä vaiheessa on: älä provosoidu, älä mistään. Jokainen kokemus on aito ja oikeutettu. Mikään opetus ei tavoita kaikkia, vaikka siltä melkein tuntui vielä äsken.

Mutta oivaltaa saa opettajakin: toimiiko melkein kaikki meidän kurssien arviointi itse asiassa kaavalla jossa opiskelija pitää hyvänä sellaista opetusta/ oppimiskokemusta jossa hänen ei tarvitse muuttaa mitään omassa oppimisessaan? Kaikki on sillä tavalla selkeää ja opettaja sanoo koko ajan mikä on oikein, on turvallinen ja selkeä olo. Tuota tapaa opettaa (jolla on paikkansa edelleen en tarkoita sitä) me kaipaamme vaikka tulemme kokeilemaan uutta. Ehkei kaikki edes tule kokeilemaan. Kaikkea opetusta väijyy suoritusorientaatio, pisteiden haku kiireen keskellä. Siis arviointeihin pitää laittaa kysymys: miten muutuit? miten muutit omaa opiskeluasi? minkä neuvon annat tuleville? No juuri noin taidan kysyäkin omilla kursseilla. Miksi kaikki pitää oivaltaa aina uudelleen, miljoona kertaa? Juuri tällä tavalla en ole tiedostanut tätä asiaa, se on tullut loppukyselyihini intuitiivista kautta. Jääkö oivallus nyt sitten pysyväksi, tiedä häntä.

On valtavasti puhetta siitä mitkä on tulevaisuuden (tai nykyisen) työelämän vaatimukset ja kun suunnittelet opetuksen niiden pohjalta AINA sama tilanne: ei noin saa tehdä koska minulle ei kaikki ollut joku hetki selvää ja helppoa. Tämäkin on koettu niin monesti, se koski sosiaalialan opettajankoulutusta 80-luvun lopussa sinne tullessani ja sen on moni muu instituutio siellä täällä kohdannut ja kohtaa joka päivä. Siis tämän keskellä on vain elettävä, olkoon noin.

Oppimisen laatuun sen sijaan pitää päästä kiinni. Onko tämä kuumaa oppimista, kun opiskelijat aktivoituvat miettimään verkko-opetusta niin että eivät saa nukutuksi, pohtivat myös kaupassa käydessä, hyvä että muistavat lapset hakea hoidosta, haluavat pois häiritsevästä lähiopetuksesta joka menee opettajan ajatusten mukaan eikä omien. Joskus siitä käytettiin tuota hot nimeä ja vastakohta lie kylmä, mitäänsanomaton, koskettamaton opetus. Puhuttiin myös että prosessi on alkanut. FLOW kokemus tulee lähelle, mutta se tarkoittaa ehkä selkeämmin rajattua kohdetta. Tässä herätetään ihmiset niin että flow mahdollistuu kun lopputyötä kirjoittaa tms. Opiskelijan tyytyväisyys ei voi olla ainoa hyvän laadun kriteeri, se on todettu toistuvasti, toisaalta opiskelija kyllä tietää milloin laatua oli. Mutta ehkä juuri murrosvaiheessa hänen arviotaan kannattaa odottaa, no viivästetyt arviot ovat sitä varten. Olisikin hauska tietää onko se totta kun OTVOn eläneet opiskelijat sanovat muistavansa tämän kokemuksen. Ei ole kukaan vielä postia laittanut vuosien päästä, no eipä ole ollutkaan niitä välivuosia vielä.

Nyt oivalsin että blogi voi olla opettajalle paikka jossa selventää omia ajatuksia ja ottaa etäisyyttä. Ettei tee sitä virhettä että alkaa huomautella opiskelijoille heidän kokemuksensa virheellisyydestä, heh heh.

On vielä matkaa siihen että uusi konnektivismi ymmärretään, oppiminen jossa jakamalla ja vaihtamalla ja uusilla yhdistelmillä luodaan yhdessä uutta.  Nyt elämme maailmassa jossa yksilö haluaa nopeasti oppia omiin tarpeisiin ja omaan hyötykäyttöön menestyäkseen urallaan. Myönteistä tänään taisi olla paikallislehden kirjoitus Wikipedia ihmeestä ja yhteisöjen uskomattomasta voimasta – ajatus että open source liike on jo osoittanut ylivertaisuutensa. Taisi minunkin uskoni olla aika heikko kun yhdestä kommentista heilahti. Tiedän että sinnikkyyttä tarvitaan ja kauemmas katsomista, pitää nostaa katse tulevaisuuteen!

4 kommenttia artikkeliin ”Arvioinnista ja oppimisen laadusta”

  1. Nyt iski tuo kohta: blogi on paikka selventää ja ottaa etäisyyttä! Näinhän se on ja samalla saa näkyville ituja, joihin me muut opettajat voimme tarttua! Sitähän tämä sosiaalinen oppiminen on parhaimmillaan…

    Mutta juuri eilen kävin kollegan kanssa keskustelua siitä, että kuka pystyy ja haluaa laittaa omaa prosessiaan näkyville ja toisten luettavaksi. Se ensimmäinen kynnys on edelleen aika korkea (olen siis vastikään itse sen ylittänyt) ja sitten tulee vastaan seuraava rappunen: miten oma pohdinta muuttuu yhteiseksi hyväksi; miten saada muut mukaan kommentoimaan…

    No, itse olen vasta oppimassa LUKEMAAN. Siis ajatuksella käymään läpi toisten ajatuksia, sekään ei ole itsestään selvää, sillä kaikessa tiedonvirrassa täytyy useinkin muistuttaa itseään siitä, että en lue lukemisen takia (sen olen lopettanut jo vuosia sitten), vaan saadakseni jotain itselleni. Ajanottaminen kannattaa!
    Kiitos muuten tämän blogin pitäjälle!

  2. Kiitos kiitoksista. Sinä olet minulle vuorostasi hyvin tärkeä Ensimmäinen Tuntematon Kommentoija blogissani. Tervetuloa mukaan.
    Kynnyksiä voi ylittää ja se on ihan kivaa. Ammatillinen Opettajakorkeakoulu on ollut minulle hyvä paikka oppia jakamaan ja vaihtamaan osaamista ja omia prosesseja. Sitä opeteltiin ennen verkkoja ja nyt on suurenmoista kun täälläkin voi. Blogimaailma on minullekin varsin uutta, lueskellut olen silloin tällöin. Tänä talvena ajattelin kokeilla tätä verkko-opettajan blogia: mitä tämän ympärille saa kehitettyä.
    Aika näyttää.
    Mitä siinä voi menettää kun prosessinsa jakaa? En enää muista;) mutta mitä kaikkea sillä voikaan SAAVUTTAA! Se on niin paljon ilmeisempää. Taidamme elää varsin samanlaisia prosesseja itse kukin…
    Heli

  3. Hei Heli!
    Bongasin tuosta blogisi tag-osiosta lempiaiheeni flow’n ja pääsin lukemaan sitä kautta tätä viime OTVO:n jälkeistä kirjoitustasi. Olen jo kokenut flow-tunnelmia kurssin aikana ja tosi kiva päästä soveltamaan näitä uusia oppeja sitten ihan käytäntöön. On mukava aloitella lukemaan näitä blogeja, joista voi etsiä itselleen sopivia teemoja ja ajatuksia. Tämähän on kuin uudenaikainen oppimispäiväkirja…

    Terkuin

    Annika

  4. Kiitos viestistä. Kyllä tämä on oppimispäiväkirja tai oman asiantuntijuuden kokoamisen paketti. En lokakuussa aloittaessa tiennyt miten tekisin ja ajattelin että olkoon tämän vuoden tässä muodossa.

    Tosi jännä on että sisällysluetteloa voi tehdä koko ajan (tuolla oikealla kategoriat) ja sitten on vielä tagipilvi alhaalla oikealla josta pääsee suoraan kyseisten käsitteiden kohdalle. Siinä on oma ajattelu koko ajan näkyvissä!

    Viestisi tuli minun s-postin kautta jossa ensin hyväksyn sen (kun oli uusi nimi) ja sitten se tulee näkyviin. KUkin on moderaattori omassa blogissa
    Heli

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *