Mielenkiintoinen väitös verkossa oppimisesta

Olin juuri kuuntelemassa Raija Hämäläisen väitöstilaisuutta Jyväskylän yliopistossa: Designing and investigating pedagogical scripts to facilitate computer-supported collaborative learning, vastaväittäjänä Lasse Lipponen.

Keskustelu oli herkullista seurattavaa. Oli kehitetty skriptien ym avulla yhteisöllistä verkko-oppimista ja pohdiskeltiin teorian ja tutkimuksen ja kehittämistyön ehtoja ja todellisia tuloksia. Vaikka päätulos olikin että skriptejä tarvitaan niin niiden pitää kuitenkin olla avoimia ja tilaa opiskelijan luovuudelle pitää jättää. Itse asiassa kollaboraatio syntyy kun osallistujat sitoutuvat sisäisen motivaation kautta joten söpöt pedagogiset näpertelyt ovat toisarvoisia (mutta aina niistä väitöskirjan saa). Ihan tosissani nautin istua kuuntelemassa ja ajatuksia heräsi sekä omaan opetukseen että hankkeisiin.

Lopulta peruskysymykset ovat ikuisia: miten korkeatasoista oppimista voitaisiin tukea tai tuottaa ja voidaanko, miten älyllinen ponnistelu herää, miten edetään oikealla tavalla eteenpäin, syvemmälle. Missä vaiheessa kehittäminen on vielä lupaavaa ja milloin olisi viisasta lopettaa.

Neljästä hankkeesta kaksi oli ammattiopiston puolella pelien kehittelyä ja kaksi yliopiston Optimakurssia. Keskustelussa ilmeni ammatillisen puolen hankkeiden parempi edistyminen.  Design tutkimus tuntuu olevan kehittämisen ytimessä ja kiintoisaa se onkin ammatillisen opettajakorkeakoulun perspektiivistä kun katselen. Väitöskirja on verkossa, Koulutuksen tutkimuslaitoksen julkaisuja (linkkiä ei nyt löydy, siirtävät kai juuri) tutustukaa ihmeessä, minä ainakin luen. Ilo nähdä että teorian ja käytännön yhdistäminen toteutuu tutkijoiden ja opettajien yhteistyön kautta. Mahtavaa!

2 kommenttia artikkeliin ”Mielenkiintoinen väitös verkossa oppimisesta”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *