Reflektoinnin rajat online-yhteisöissä

Jatkan helmien hakemista Networked Learning konferenssista. Aiheena on tällä kertaa

Just what is being reflected in oline reflection? : new literacies for new media practices. Jen Ross, Higher and Community Education, Univ of Edinburgh.

Myytti autenttisuudesta, todellisena omana itsenä olemisesta esim. blogissa on yksi vahva oletus. Opiskelijoille osoitettuna se on kiintoisa vaatimus kun samalla toimitaan osana koulutusjärjestelmää. Ei se mahdotonta suinkaan ole, toimin pitkään ammatillisessa opettajakorkeakoulussa oppien vaistoamaan rajoja oman itsen ja kouluttajan miellyttämistarpeen välillä. Hupaisampaa minusta on kun poliitikot tulkitaan rehelliseksi blogeissaan, miksi he muuttuvat heti toisiksi niissä?

Kulttuurinen viitekehys on aina olemassa ja vaikuttamassa reflektointiin. Henkilöbrändäys nousee mutta miten? Paine tunnustuksellisiin narratiiveihin voimistuu. Missä sopivuuden rajat tulevat vastaan? Milloin tulee vastaan riski liiasta avoimuudesta? Oppilaitokset yrittävät suojella opiskelijoita jakamasta kaikkea keskeneräistä, mitä jotkut pitävät vanhanaikaisena tms. Uusia teeskentelyn muotoja kehittyy: miten vakuuttaa muut siitä että nyt olen oma itseni. Jo ammoin tutkimus osoitti että opettajien miellyttäminen oli yksi perustaito kouluarvosanoille. Nyt se pitää osata myös verkoissa.

Henkilöbrändi kestää vuosikymmeniä – onko se pakko rakentaa nykyisessä huomiotaloudessa? Toiseus ja narsismi, miten näiden kanssa pärjää? Mikä on patologista ekshibitionismia? Mikä on terveen järjen mukaista pelkoa ja mitkä pelot taas kannattaa ylittää? Sosiaalinen media synnyttää yksinäisyyden ja syrjässä olon kokemuksia yhtä lailla kun niitä huippuja mitä eilisessä Sometime2010 tapahtumassa raportoitiin. Nämä psykologiset ilmiöt kiinnostavat minua ja aion jatkaa niiden parissa…

2 kommenttia artikkeliin ”Reflektoinnin rajat online-yhteisöissä”

  1. Moi!

    Onpa paljon mielenkiintoisia kysymyksiä 🙂

    Blogien rehellisyys on myytti. Ei ainakaan mikään väline sinällään voi olla rehellinen. Blogit ovat julkisia, joten kirjoittaja aina ajattelee jossain määrin lukijaa. Näin pitää ollakin, mutta samalla siitä katoaa salaisen päiväkirjan ”autenttisuus”.

    Internetin seuraaminen vaatii medialukutaitoa. Nuoret ovat varmaan keskimäärin parempia siinä kuin keski-ikäiset ja vanhemmat tai ainakin yhtä hyviä. Siinä, missä nuoret häviävät nuoruuden sinisilmäisyyden vuoksi, he voittavat kokemuksella (sillä, että ovat kasvaneet näiden sisältöjen kanssa). Jo takavuosina varoiteltiin namusedistä, jotka esiintyivät teineinä chat-palstoilla. Ovatko nämä varoitukset unohtuneet?

    Brändi on mielikuva. Brändätty ei omista brändiä, vaan se muotoutuu vastaanottajien mielissä. Anne Rongas totesi Tuija Aallon haastattelussa, että hänen henkilöbrändinsä on ”salakavalasti kasvanut – – ei tietoista brändäystä”. Brändi siis syntyy, vaikkei sitä tietoisesti rakentaisi.
    http://www.youtube.com/watch?v=Ai_mQFZUcUc&feature=related

    Pelko on aina tervettä. Pelko on itsesuojeluvaistoa. Fobiat ovat sitten erikseen. Pelkoa voi oppia hallitsemaan. Fobian voittaminen onkin haasteellisempi juttu.

    Tavallinen ihminen pärjää aika pitkälti maalaisjärjellä. Eli, ”mitä isoäitisi osaisi opettaa sinulle sosiaalisesta mediasta” -asenteella, http://www.socialmediatoday.com/SMC/191214

    Kiitos puheenvuorosta!

  2. Kiitos kommentista. Tykkäsin tuosta Anne Rongas haastattelusta, siinä tuli hyvin esiin sometime2010 tapaamisen terapeuttinen ja jaksamista kannustava merkitys. Sitä ei voi väheksyä, se on toiminut ITK kongressien yhteydessä ym. Ilman tukea ei jaksa kukaan ja ainakin tuen kanssa paremmin.

    Tuo grandma linkki oli upea, parempi kuin Stephen Downesin kuuluisa ohje miten heittäydytään virtaan.
    Pelko vs fobia on hyvä erottelu. Usein liikutaan niiden rajalla, moni muuten rohkea kehittäjä tuntuu lamautuvan kun pitäisi kirjoittaa parikin sanaa julkisuuteen. Mikä sen tekee että silloin rakennetaan foobinen asenne?

Vastaa käyttäjälle heli Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *