Learning Analytics ja oppiminen

Osallistuin parina iltana Learning Analytics konferenssiin, minä kotona Suomessa ja konferenssi Kanadassa. Mountain Time oli yhdeksän tuntia jäljessä, joten aamu oli 17.30. Ustream oli hyvän tasoinen, mukava seurata. Tietoa konferenssista tagilla LAK11.

Learning Analytics – miten suomentaisi? – tarkoittaa kaikkia menetelmiä, joilla oppimisalustat ja internetin työvälineet kokoavat dataa valmiiksi ja visualisoivat vaikka miten. Konferenssi taisi olla ensimmäinen maailmassa tästä teemasta. Minä olen aina tuntenut vetoa oppimisalustojen kokoaman tiedon käyttöön, verkko-opettajana R5 Generation, Optima, Moodle, Blackboard tarjosivat kukin omia juttujaan ja minusta oli kiva niihin tutustua. Visualisoinnit toimivat ryhmäreflektion välineenä ja opiskelijat antoivat niille arvoa. Yhteispeilaus rakensi identiteettiä tai ainakin lisäsi sitoutumista ja motivaatiota. Oltiin oikeasti oppimassa yhdessä eikä vaan suoritettu kurssia.

Mieleeni palautui erityisesti Blackboardin kuvat joita mulla oli tapana työstää kun Ihanaisen Pekan kanssa verkko-ohjauksen yhteisopintoja esiteltiin. Blackboard oli silloin Helian ammatillisen opekorkean alusta. Tämä oli mun lempikuva (hyvin Google löysi, esitys maaliskuussa 2007 Virtuaaliyliopistopäivillä).

vuorokausi
vuorokausi

Monet opiskelijat olivat töissä päivisin ja opiskelivat iltaisin ja öisin. Esityksen otsikkona oli leikillisesti täydellisen oppimisen verkkokurssi Yrjö Engeströmin samannimisen oppimismallin mukaan. Täydellistä oppimista tosiaan, onkohan sitä? Nytpä nousi mieleen tuosta konferenssista miten Erik Duval pohti että kun kehon tilaa mitataan kuumemittarilla niin mikä on oppijan vastaava mitta? Sehän se osoittaisi täydellisyyden asteen tai ennustaisi sitä 🙂

Verkostojen kuvauksia esiteltiin LAK11 konferenssissa runsaasti. Voin kirjoittaa parhaista löydöistä erikseen. Huomaan kulkevani blogauksessa kehää että ensin nousevat omat tunnot ja rakkaimmat muistot ja vasta niiden purkamisen jälkeen pääsen analysoimaan uusia kokonaisuuksia.

Tämän aamun koskettavin hetki oli lukea loppuun tuo virtuaaliyliopistossa pidetty esitys. Siellä oli niin huimaa tulkintaa että sen veroista vain hiukan hipaistiin uusimmassa LA konferenssissa. Kyse on psyykkisistä tapahtumista, ihmisen mielen sisäisestä liikkeestä jota on miltei mahdoton vangita. Mutta Pekka jäsenteli sitä tähän tapaan ja minulla oli ilo olla vertaiskollegana. Onnistuneessa oppimisessa toteutuu

  • läsnäolon ja koskettamisen tuntu: persoona ja viestintähetken tunnelma esiin, riittävän nopeat vastaukset viesteihin, huomataan toiset ihmisenä, puhutellaan nimellä, viestintäsävyt heijastuvat
  • dialogisuus, yksilön sisäisenä, dialogiketjuina, moniäänisyys

Ohjaajien toiminta on myös upeasti kirjoitettu esiin. Ohjaajien läsnäolo on ajallinen, persoonallinen, paikantava, emotionaalinen ja tietysti sisällöllinen. Asiantuntemuksen tulee olla niin vahva että sitä voi käyttää joustavasti miten tahansa, ja se tietysti myös kehittyy koko ajan. Voin ylpeänä esittää miten pitkällä taidoissamme olimme 2000-luvun alkupuolella. Kun osallistuin kansainvälisten gurujen kursseille 2008 alkaen olin aika ihmeissäni heikoista ratkaisuista ja ensin epäilin omaa kielitaitoa ja ujoutta mutta …

Laitan tähän vielä muistiin loppuyhteenvedon jonka kaltaista harvoin tapaa 🙂 .

dialogihorisontti
dialogihorisontti

Oi noita aikoja.. ja mikä ilo nyt elää vastaavaa globaalilla tasolla. Nautin joka hetkestä. Ainakin melkein.

2 kommenttia artikkeliin ”Learning Analytics ja oppiminen”

  1. Hei Heli,

    ne oli upeita aikoja ne, kun yhdessä oltiin aikaamme edellä :). Ei se ole kyse vermeistä, vaan meistä. Niin helppoa ja vaikeata.

  2. Niinpä, helppoa ja vaikeata.

    Minulta on alettu kysellä englanninkielisiä matskuja joten pitänee terästäytyä (hassu sana) siihen suuntaan jotta voi paremmin osallistua kv.

    Jatketaan …

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *