Opiskelen sosiaalisen median teoriaa maalaisyliopistossa

Onpa mukavaa vaihtelua kävellä luennolle kahdesti viikossa ja istua nuorten opiskelijoiden kanssa isossa salissa. Se on mukavaa koska aihe, sosiaalisen median teoria ja käytäntö, kiinnostaa ja opettaja Erkka Peitso on mies paikallaan. Sattumalta keksin hänet Sula pinta 57 nauhoituksesta. Tiedot Erkan opetuksesta löytyivät Jyväskylän yliopiston webbin hakutoiminnolla. Suomalaisten yliopistojen perusopetus on avointa ja maksutonta, käytän hyväksi  omia maalaisyliopistoja.

On hauska seurata omaa tietoisuuttaan sosiaalisen median ilmiöistä, kun olen oppinut niitä tekemällä enkä lukemalla. Paljon merkillisyyttä leviää kaverilta toiselle ja pian se alkaa olla totuus kun kerran kaikki niin sanoo. Nyt saan jotain tarkistettua ja verrattua omaa toimintaa muihin käytäntöihin. Erkan luento saa minut aktiiviseen tilaan, mikä on tärkeää.

Laitan opinto-oppaan kuvausta näkyviin. Juuri tämä sisältö minua kiinnostaa. Lihavointi on minun tekemä.

Opintojaksolla tarkastellaan sosiaalinen media -ilmiötä, sen lähikäsitteitä sekä verkkoviestinnän teorioita. Kurssin tavoitteena on tarjota opiskelijoille työkaluja sosiaalisen median tarkasteluun niin akateemisessa kuin soveltavassa kontekstissa. Kurssin näkökulmien perusta on viestintätieteissä, mutta tarkastelu laajenee laajenevat poikkitieteelliseksi kokonaisuudeksi, jossa näkökulmat vaihtelevat yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen viestinnän tarkastelusta erilaisten välineiden ja palveluiden suunnitteluun sekä niiden hyödyntämiseen organisaation viestinnässä.

Erkka on opiskellut puheviestintää itse, opin viime luennolla kun hän käytti omia verkostojaan esimerkkinä. Sosiologia ja psykologia tulevat sivutuiksi varmaankin. Verkostot oli aihe eilen ja siinä hämmästyin mm. sitä miten vanhoja monet teoriat olivat, 70-80-90-luvulta. Koska itse liitin ne tähän uuteen verkkoelämään, kuvittelin ne uusiksi. Tiesin potenssilain 100-90-1 ja 80/20 suhdeluvut ja verkoston mallinnukset. Miksi luulin niitä uusiksi? Tuli mieleen että monilla on vastaavasti oppiminen uusi, verkossa kohdattu asia ja siksi kuvitellaan että se olisi ylipäätään uusi ja kehittynyt teknologiaan sidottuna. Ymmärssin taas kerran, että verkossa opitaan pirstaleista irtotietoa, asia kerrallaan. Tai sitten sitä yhdistetään miten sattuu, kunhan vaan konnektoidaan, se on hienoa.

Kriittinen ajattelu, vai ajattelu ylipäätään, herää Erkan pohdintoja kuunnellessa. Verkosto on yhteyksien nippu solmuineen ja analyysien kehittäminen on ihan sen ytimessä. Olin aiemmin miettinyt että verkosto on enempi asiakeskeistä kuin toiset ihmistä ja yhteisöllisyyttä korostavat käsitteet, mutta nyt olen oppimassa ettei se ota tuohon kantaa lainkaan. Mitä se siis on? Mitä potenssilaki kertoo ja missä sen rajat ilmenevät?

Mietin eroa kokemuksen kautta hankkimani  osaamisen ja kurssin tavoitteiden välillä. Joku tässä kiehtoo minua.

Opintojakson suorittamisen jälkeen opiskelija osaa: (opinto-opas) tarkastella analyyttisesti sosiaalista mediaa ilmiönä ja käsitteistönä; esitellä keskeisiä teknologiavälitteisen viestinnän teorioita; tarkastella ja mallintaa teknologiavälitteistä viestintää; arvioida teknologioiden tarjoamaa tukea vuorovaikutukselle eri konteksteissa; arvioida sosiaalisen median välineitä ja palveluja niiden mahdollistaman viestinnän ja vuorovaikutuksen näkökulmasta ja vertailla viestinnän ja tietojärjestelmätieteen keskeisiä kiinnostuksen kohteita ja ilmiöitä verkkoviestinnän kontekstissa.

On siinä tavoitteita kerrakseen. Jotain osaamisia ehdin vain hipaista kun tulin mukaan 6. luennolle ja kertoja on vain 10. Tietoisemman otteen käsitteisiin ja omaan ajatteluun aion kyllä hankkia. Oikeat opiskelijat, (yliopistossa kirjoilla olevat), tekevät useita ryhmätuotoksia, jotka ovat olennaisia oppimisen kannalta. Minä ohjelmoin itse itseni.

Hyvää, toimivaa opetusta on sekä kampuksilla että verkkokursseina. Minä seuraan vain hyvää ja helpompi sitä on verkosta löytää. Kunpa olisi nauhoitettu kaikki Erkan luennot niin voisin katsoa ja kerrata … tämä toivomus kohdistuu yliopiston päättäjille. Voisiko tuo kurssi olla avoin kaikille kiinnostuneille?

Tammikuussa alkaa coursera tarjonnassa Elearning and digital cultures, aihe joka kannattaa opiskella kansainvälisessä porukassa. Eleni Lontoosta on juuri päättämässä sitä, hänen tviitistä keksin. Taitaa aihe vetää minua puoleensa, saanko kavereita?

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *