Uintia ja koodausta viikolla 3

Koodiaapisen kolmas viikko vietettiin yhdessä Kanarialla kuten kerroin edellä. Koodaus sopi hyvin uinnin, leikkipuistojen ja pienoisgolfin pelaamisen oheen.

uintimer2Merivesi on puhdas Fuerteventuralla ja lämpöä oli sopivasti.

Välillä koodattiin mummin huoneessa ja ihailin 5-vuotiaan taitavuutta. Opin käteviä tapoja toimia ScratchJR:ssa. Justus heitti ylimääräiset palikat kätevästi pois, esim. pienennyksen jälkeen ne voi heti heittää takaisin (minä olin varuilta pitänyt näkyvillä). Kun emme muistaneet miten sivut liitettiin toisiaan seuraamaan ja hain kirjallista printtiä, niin nuori mies sanoi väsyneellä äänellä: ”Älä lue paperista, katso näistä ohjeista” (Scratchin omista). Ja piti myöntää että sieltä nopeammin löysin ratkaisun. Liitos oli tietenkin punainen palikka.

Justus teki sujuvasti omia juttuja ja huomasin nyt hänen tehneen kaikki viikolla 3 annetut tehtävät. Hän rakasti liikkumispalikoita ja käytti muuttujien numeroita sujuvasti. Piti laittaa 99 ja kokeilla miten toimii. Pyöritys oli kivaa sekin, esim. numerona 50. Hahmon pienennys ja suurennus olivat käytössä, samoin katoaminen ja palaaminen. Niillä sai esim. tähdenlennon välkkymään. Nopeutta lisäävä palikka otettiin käyttöön. Jopa viestiä hän osasi käyttää (minä en).

Ennakkoluulottomuutta kuvasi se, että hän alkoi heti koodata myös annettuja esimerkkejä, mitä Vuokko tälle viikolle suositteli. Minä olin vain ihaillen niitä käynyt läpi mutta totta tosiaan: niitä voi myös muuttaa. Sitä se CC merkitsee.

koodausHuumoria piti olla. Välillä hän teki pelkän alkulipun ja lopetuksen ja tiesi hyvin ettei niistä mitään seuraa. Kolme päätöntä poikaa oli yksi bravuuri ja piti aina sanoa; ”Mummi ei kestä, kolme päätöntä poikaa hyppimässä.” Hahmojen väritys ja muu tuunaus olivat aina tarpeen, ne kai tekevät ne omiksi. Oma piirroshahmo linnaan ja sitten linnan veto päälle: ne on sisällä. Valokuva itsestä otettiin isänpäiväkorttiin jaa sekin oli pantu pyörimään esittelyn ohessa.

Nimeämiset olivat tarpeen. Mummi saneli kirjaimet ja hän kirjoitti itse: pyörimisnäytös, kummitushämähäkit, AT-AT,  19000atdp, Super Mario. Aamulla katsotuista espanjankielisistä lasten TV-ohjelmista otettiin ideoita (prinsessan pienennys ja suurennus).

Koodaus tuo esiin lapsen ajattelun ja opettaa jakamaan palasiin, kuten Vuokko sanoi tämän viikon introssa. Minusta tuntuu että kaikkein tärkeintä on mielikuvituksen vapaa käyttö, tilaisuus kehitellä koko ajan uutta. ”Tämä on vähän kuin pelaamista, mutta ei sittenkään. Tämä on pelin koodaamista” ja sävystä kävi ilmi että se on enemmän kuin pelaamista.

Lopuksi raikas uintikuva altaalta

uinti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *