Blogi

Hyvä verkko-opettaja

Seinällä edessäni on lappu jossa kerrotaan että hyvä verkko-opettaja

  • asennoituu verkkoympäristöön levollisesti ja tasapainoisesti
  • on kiinnostunut siitä mitä verkkoympäristössä tapahtuu
  • osaa käyttää intuitiotaan viestien tulkitsemisessa
  • paneutuu aidosti viestien sisältöihin
  • on herkkä ja salliva
  • kokee oppijan olevan aidosti läsnä.

Lappu on vuodelta 2000 ja kirjoittajiksi on nimetty Hein – Ihanainen ja Larna. Ilmeisesti olen valikoinut itselle osuvimmat ja siksi kai nuo totuudet ovat pysyneet voimassa koko verkko-opettajuuteni ajan. Niitä on tullut tuijotettua silloin kun on ollut mietittävää.

Työskentelen ammatillisessa opettajankoulutuksessa ja kohtaan aikuisia opettajaksi opiskelevia ja olen taustaltani ihmistieteilijä: minulle nämä periaatteet sopivat. Aika hyvä kysymys onkin sitten, että sopivatko ne kaikille opiskelijoilleni.. Vuosittain muutama yrittää ohjata minua toiseen suuntaan mutta en ole vielä heitä uskonut.

Näiden periaatteiden jatkuva arviointi voisi olla yksi vuoden teemoista.

Verkko-opettajuuden tutkimista

Tarkoitukseni on ymmärtää verkko-opettajuutta entistä paremmin tänä(kin) talvena. Alan olla kokenut opettaja mutta aina olisi varaa syventää. Haasteita nousee myös nopeasti kehittyvistä uusista tekniikoista. Miten niitä seurata? Blogi saattaa auttaa juuri siinä. Oloni on hajanainen kuten kuva kertoo (olen siis ope joka ei voi opettaa ilman kuvia):

Palat eivät ole verkko-opettajan työssä näin selkeitä ja erillään. Mitä ne sitten ovat? Milloin saan kaksi palaa yhteen? Jääkö ne pysyvästi kiinni toisiinsa?

Muutama jäsennys on Verkko-opettaja sivulla – täällä keskustelu jatkuu. Tervetuloa mukaan kommentoimaan!